Schooladvies
Afgelopen week stond in het teken van onderwijs en dan met name Amerikaans onderwijs. Eerst hadden we een gesprek met een consultant van Edufax over het onderwijs van Marijn en Tijmen in Amerika. De consultant woont al een aantal jaren in Nederland, maar komt oorspronkelijk uit Amerika. Erg leuk, want nu kon zij ons uit eigen ervaring vertellen over het onderwijs daar.
Het eerste punt was de schoolkeuze. Wij hadden deze keuze in principe al gemaakt en Edufax vindt het een goede keuze. De consultant had contact gehad met de school en zij had er een goed gevoel bij. De directrice van Pinecrest school in Lancaster is erg enthousiast en denkt dat onze kinderen zeker de aandacht zullen krijgen die ze nodig hebben. Nu ook Edufax positief is, is de keuze voor de school definitief gemaakt.
Vervolgens moesten we bepalen in welke klas Marijn zal gaan starten. Dat is ingewikkelder dan het misschien lijkt, vanwege de leeftijd van Marijn. In Nederland stromen kinderen op school in vanaf het moment dat ze 4 jaar oud zijn. Afhankelijk vanaf wanneer ze precies jarig zijn starten ze dan in groep 1 (zoals Marijn) of in “groep 0”. In Amerika stromen kinderen niet gedurende het jaar in. Kinderen die voor 1 september 4 worden mogen in het opvolgende schooljaar beginnen op school. Een kind dat in april 4 wordt, start in september in pre-kindergarten (groep 1 ). Een kind dat op 2 september 4 wordt gaat ook pas in september een jaar later naar school. In dit verhaal zou Marijn aankomende september pas voor het eerst naar school gaan en volgens Amerikaanse maatstaven zou hij dan beginnen in pre-kindergarten (groep 1). Gelukkig gaat Marijn naar een Privat School en die kunnen de regels soepeler hanteren. Tijdens ons gesprek met de consultant hebben we besloten om aan te vragen of Marijn toch in Kindergarten mag beginnen (groep 2). Het zal voor hem pittig worden, vooral omdat hij de taal moet leren kennen. Maar nog een jaar groep 1 zien we ook niet zitten voor hem. Marijn heeft een hoge A-score voor zowel taal als rekenen, hij toont interesse in lezen en hij is bezig met hele simpele sommetjes. Nog een jaar groep 1 is voor hem geen uitdaging. Ook is het zo dat hij dan in principe blijft zitten en bij terugkomst niet in groep 5 kan beginnen maar in groep 4 moet beginnen. Een ander punt is dat hij bij het online-onderwijs (Nederlandse taal en cultuur) wel in groep 2 zal starten. Wij zijn van mening dat zijn Nederlandse en Amerikaanse onderwijs op hetzelfde niveau moet zijn, om verwarring te voorkomen.
Het grote verschil tussen groep 2 (NL) en kindergarten (VS) is het leren lezen. In Amerika leren de kinderen lezen in 2 jaar, verdeeld over kindergarten en first grade (groep 3) . In Nederland leren kinderen lezen in 1 jaar, namelijk in groep 3. De reden daarvan is dat kinderen in de Engelse taal veel groepjes van letters moeten herkennen als een klank, terwijl in de Nederlandse taal de letters vaak uitgesproken kunnen worden zoals ze er staan. Bijvoorbeeld het woord KAT kun je letterlijk zo zeggen: k-a-t. Het woord straight (recht) is onmogelijk om op deze manier gelezen te worden. Kinderen in Amerika leren de letters GHT te herkennen als een klank. Natuurlijk hebben we in Nederland ook zulke “groepjes” zoals OE, AU, en NG, maar in Amerika zijn dat er veel meer. Dat is de reden dat in Amerika de kinderen er 2 jaar over doen om te leren lezen.
De consultant van Edufax heeft inmiddels een aanbevelingsbrief geschreven om Marijn in Kindergarten te laten starten. Nu moeten we afwachten wat de school gaat beslissen. Dankzij de tweede afspraak die we afgelopen week hadden, weten we dat het hoe dan ook goed gaat komen.
Als tweede hadden we namelijk een afspraak met een medewerker van de American school of the Hague. Zij hebben in Wassenaar een nieuwe campus voor kinderen t/m grade 1 (groep 3). De tante van Bob had geregeld dat wij een rondleiding kregen en vragen konden stellen. We hebben met z’n allen genoten van de rondleiding. In veel dingen is het een typisch Amerikaanse private school, dus we hebben een goed beeld gekregen hoe het zal gaan op de nieuwe school van Marijn. Een echte “schoolnurse” (schoolzuster) met een echte ziekenkamer met bed. Marijn was er behoorlijk van onder de indruk. Het zou me niks verbazen als hij op zijn nieuwe school zich “ziek” meldt bij de juf zodat hij een keer naar de zusterkamer mag. Er is een grote gymzaal met een gymleraar die zo uit een Amerikaanse film lijkt te komen en in de kantine werd een warme lunch geserveerd. Ook dit leek zo uit de film te komen. Op een dienblad stond een bord en daarop werd met een pollepel eten gekwakt. Dit gedeelte vond Marijn iets minder leuk met het oog op de toekomst, hij vindt dat hij boterhammen mee naar school moet nemen in Amerika.
Wat duidelijk naar voren kwam is dat een private school erg gericht is op individuen. Er wordt gekeken wat het niveau van een kind is en daar wordt het onderwijs op aangepast. Daarom schreef ik hierboven dat we weten dat het hoe dan ook goed komt. Zelfs als Marijn naar pre-kindergarten (ook wel junior kindergarten en dus groep 1) gaat, dan zal hij waarschijnlijk nog genoeg worden uitgedaagd. Dit was voor ons een hele geruststelling, al hopen we nog steeds dat hij in kindergarten kan beginnen.
Met alle informatie die we gekregen hebben tijdens deze twee afspraken is het onderwijssysteem en de kwaliteit van het onderwijs ons veel duidelijker geworden. Inmiddels hebben we de nieuwe school van Marijn een verzoek gestuurd om daar te mogen kijken tijdens onze bezichtigingsreis in augustus. Ook hebben we hem aangemeld en als alles goed gaat zal hij op maandag 6 oktober beginnen aan zijn nieuwe avontuur.