Als je dan gewond raakt, hoe kom je dan weer thuis?

Intensive Care, medium care en low careAls je ervoor kiest om voor Defensie te werken, dan is de kans groot dat je nog eens in een ander land terecht komt. Zo ben ik in 2008 in Afghanistan geweest (alweer 5 jaar terug, wat vliegt de tijd…) maar ook nu lopen er, daar en overal over de wereld, diverse operaties. Militairen zijn goed getraind en goed uitgerust, dus de operatie moet goed uitgevoerd kunnen worden. Maar stel nu, er gaat iets mis, heel erg mis, hoe kom je dan thuis?

Het thuisbrengen van gewonde militairen gebeurd middels een Medical Evacuation, ofwel MedEvac. Je wordt in het operatiegebied gestabiliseerd, waarna je ‘naar huis’ wordt gebracht, hoe zwaar gewond je ook bent. Stabiliseren, en dan zo snel mogelijk terug voor de beste zorg. Niet eenvoudig, maar gelukkig bestaan daar goede middelen voor. Gisteren had ik de mogelijkheid om in zo’n Duits middel te kijken: de Airbus A-310 MRTT in “MedEvac” configuratie.

Veel transportplekkenZoals gezegd vervoert dit middel alleen gestabiliseerde patiënten: het is geen vliegende operatiekamer. Toch kan het maar liefst 44 patiënten tegelijk vervoeren. Van deze 44 plekken zijn er 6 die volledig uitgerust zijn als Intensive Care Unit, met daarna nog eens 16 plekken voor ‘verhoogde zorg’. De overige 22 plekken zijn voor patiënten die wel op een stretcher vervoerd moeten worden, maar geen intensieve zorg nodig hebben.

Intensive care instrumentenDe zorg aan boord wordt gegarandeerd door een (maximale) medische crew van 25 personen, waaronder artsen, verpleegkundigen en een ‘commandant’ die uiteindelijk de doorslag in de behandeling geeft. Deze medische crew beschikt over alles wat je in de Intensive Care van een ziekenhuis tegen zou komen: apparatuur om je hartslag etc in de gaten te houden, medicijnpompen, beademingsapparatuur, het zit er allemaal in.

WaarschuwingsmonitorAl deze apparatuur is gekoppeld aan twee centrale schermen, waarop een verpleger kan zien of de situatie veranderd. Je snapt dat de gewone alarm-signalen van de apparatuur niet hoorbaar is tijdens het vliegen, dus dit centrale scherm is daarbij van levensbelang. Naast de monitoring van de patiënten, wordt de verpleging hiermee ook gealarmeerd. Het knipperende rode scherm is duidelijker dan een piepje…

BuitenzijdeVia het European Air Transport Command (EATC) in Eindhoven kan Nederland ook gebruik maken van deze middelen. Deze middelen worden door zowel Frankrijk als Duitsland aangeboden in de gezamenlijke groep in te zetten vliegtuigen, zodat ook landen zonder deze capaciteit (zoals Nederland) hier gebruik van kunnen maken. Ik moet zeggen, dat is een fijn gevoel!

Bob

Ik ben de man van Birgit, papa van Marijn en Tijmen en sinds kort een dertiger. Ik werk voor de Koninklijke Luchtmacht, waar ik iets met veiligheid doe. Mijn werk heeft ons gezin naar de Verenigde Staten gebracht, waar wij in Californië wonen.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie